W dobie powszechnego dostępu do internetu, mamy mnóstwo możliwości zarówno w promocji jaki i rozwoju. Możemy się uczyć, możemy reklamować swoją firmę i wcale nie potrzebujemy aż tak dużych nakładów finansowych.
Temat budowania marki osobistej to bardzo ważna sprawa. Jeżeli posiadasz firmę, jeżeli chcesz ją założyć, lub po prostu zależy Ci na tym, by twoja marka była rozpoznawalna ten artykuł jest dla Ciebie. Dzięki niemu dowiesz się co zrobić, by klienci traktowali Cię poważnie, a Twoje produkty się sprzedawały. Gotowy? W takim razie zapraszam Cię do lektury. Jak zwykle będzie sama konkretna wiedza. Bez lania wody.
Marka osobista, czyli co to jest?
Słowo marka kojarzy nam się albo z autem, albo z jakąś firmą, czyli kolorem, hasłem, czy konkretnym logo. Jeżeli mówimy o marce osobistej, mamy do czynienia z czymś bardziej skomplikowanym i indywidualnym. Jeżeli do tej pory nie zastanawiałeś się nad swoją aktywnością w internecie, ale prowadzisz tam biznes, warto zgłębić ten temat. Poniżej znajdziesz skrócony opis tego czym jest marka osobista, którą polecam Ci stworzyć i o nią regularnie dbać.
Czym JEST marka osobista?
– Zdjęciem profilowym w mediach społecznościowych
– Zdjęciami i grafikami, które publikujesz
– Komentarzami jakie zostawiasz u innych
– Spójnością w Twoich działaniach
– Regularnością lub jej brakiem w działaniu
– Twoim wyglądem (chodzi o schludność i dostosowanie tego do sytuacji)
Jak stworzyć swoją markę osobistą?
Można by o tym napisać książkę i to niejedną! Co wiele osób już zrobiło 🙂 Niemniej jednak jest kilka „punktów obowiązkowych” dzięki którym możemy stworzyć i sprawić, by nasza marka osobista była na odpowiednim poziomie. Jak tego dokonać? Co zrobić, by ludzie nas zapamiętali i chcieli kupować nasze produkty? Poniżej znajdziesz kilka punktów, dzięki którym stworzysz coś naprawdę dobrego.
1. Twój wybór Twoje ZDJĘCIA.
Nie muszą być perfekcyjne. Nie musisz być ubrany w garnitur, czy mega drogie ubrania. Postaraj się jednak, by jakość była wysoka. Na początek możesz zrobić zdjęcia nawet telefonem, ale ważne by były przemyślane. Zdjęcia typu selfie, zrobione przed lustrem, albo w drodze do pracy to kiepski pomysł. Znajdź odpowiednie tło, kontekst i cyk masz zdjęcie 🙂
Masz kwiaciarnię? Zrób zdjęcie z kwiatami. Masz biuro rachunkowe, zrób zdjęcie w czasie pracy. Dobrze, gdy zdjęcie jest nieszablonowe, ale jednak związane z tematem jakim zajmujesz się na co dzień. Świetnym pomysłem jest również wykupienie sobie sesji u fotografa, bądź po prostu zrobienie chociaż kilku zdjęć, przez osobę, która ma o tym pojęcie.
2. Twój wybór Twój PRODUKT?
Zastanów się w jaki sposób Twoje działania, produkty, czy publikacje pomogą innym. Czy chcesz tworzyć nowe strategie działania? A może produkujesz wyroby skórzane, dzięki którym inni będą mogli przechowywać np. pieniądze? Twórz rzeczy, które będą przydatne dla innych. Dzięki temu Twoja marka osobista będzie kojarzona z konkretnymi „narzędziami”, które ułatwiają życie. Wchodząc na stronę Twojego sklepu internetowego każdy od razu uzna, że masz do sprzedania coś, co odmieni i usprawni życie, a ludzie szukają takich rzeczy. Ludzie lubią ułatwienia i konkrety. Im bardziej proste i przydatne będą Twoje produkty, tym większe prawdopodobieństwo, że uda Ci się zbudować solidną i pozytywnie kojarzoną markę.
3. Czego nie robić?
Poza tym co należy istnieje również wersja przeciwstawna, czyli jakie działania mogą Ci zaszkodzić i sprawić, że potencjalni klienci nic od Ciebie nie kupią i zapamiętają Twoje działania negatywnie. Poniżej znajdziesz listę rzeczy których nie warto robić.
– Bycie niesłownym (Jeżeli napisałeś w zapowiedzi, że opublikujesz post o godzinie 9:00 rano w sobotę zrób to. Nawet wtedy, gdy coś pójdzie nie tak i np. utracisz połączenie z internetem, przeproś swoich czytelników i opublikuj artykuł) Obiecujesz coś? Dotrzymuj słowa.
– Regularność. Jeżeli publikowałeś coś codziennie i nagle zaczniesz robić to raz w tygodniu wyjaśnij to swoim czytelnikom i klientom. Można próbować różnych sposobów, czy godzin, ale bardzo radykalne podejścia należy wyjaśnić. Niektórzy czekają na każdy Twój post, czy produkt, więc nie pozwól sobie na lekceważenie innych.
– Wypowiedzi negatywne. Każdy zasługuje na to by traktować go z szacunkiem, dlatego rób to samo 🙂 Nie używaj wulgaryzmów, nie krytykuj bez przyczyny i nie pozwól sobie na jakiekolwiek niekulturalne wpisy, czy publikacje. Pamiętaj, że tworząc coś (np. komentarz) tworzysz również swoją markę. Chyba nie chcesz by ludzie kojarzyli Cię z typem chama i nerwusa. Szanuj opinię innych, nawet gdy się z nimi nie zgadzasz.
– Wygląd. Jeżeli masz i tworzysz swoje własne produkty, warto byś zadbał o stronę graficzną. Nie chodzi tylko o zdjęcie, ale również wybieranie grafik, kolorów czy czcionki. Używanie za każdym razem zupełnie innej oprawy nie przyniesie zbyt dużo dobrego. Stawianie na jeden kolor, na wygląd twoich produktów do jedna z podstaw, dzięki której klient Cię zapamięta. Owszem, możesz używać różnych narzędzi i stylów, ale stwórz bazę na swojej stronie internetowej, czy w mediach społecznościowych, tak by Twoja osoba, czy firma były kojarzone z jednym typem grafik, czy kolorów.
Tworzenie Twojej Marki osobistej to nie łatwe zadanie. Musisz wybrać odpowiednią formę, dobry kontekst, oraz stworzyć harmonogram działań. Jak widać na rynku DA SIĘ to jednak zrobić więc wszystko przed Tobą! 🙂 Już teraz możesz wziąć kartkę, długopis (ja używam pomarańczowego 😀 ) i rozpisać swoje działania na najbliższy czas. Dzięki temu zyskasz przewagę już na starcie. Przygotujesz się i zaczniesz działać o wiele szybciej. Twoja marka, Twoje produkty i cała reszta tylko czekają na pierwszy krok jaki możesz wykonać. Trzymam kciuki za wszystkie Twoje pomysły i…